vrijdag 6 januari 2012

EXPERIMENTEEL BORDUREN

De les van Cherilyn Martin over experimenteelborduren was erg inspirerend. Ik ben eerst aan de gang gegaan met het oefen van verschillende steken. Erg handig daarbij zijn een stapel gordijnstalen die onderdeel uitmaakte van de 12 dozen stof die ik een tijd geleden kreeg. Ze zijn allemaal dezelfde grote maar wel verschillend van weefsel, dus heerlijk om van alles op te oefenen. Hierbij een aantal oefenlapjes met kettingsteek, knoopsteek, taksteek,draadopnaaien,steelsteek,festonsteek,vliegsteek en de oude vertouwde kruissteek. Ik heb ze met veel verschillende soorten garen en op verschillende manieren uitgeprobeerd. Een huiswerk opdracht van Cherilyn voor deze les was het oefenen in het omzetten van een landschapsfoto naar borduurwerk. Ik heb de onderstaande foto vertaald , 2x met handborduurwerk en 4x met de machine.
Voor het handborduren gebruikte ik de taksteek, de steelsteek, de kruissteek,dekettingsteek , de knoopsteek en de rijgsteek.
Met de machine heb ik de stik en de zigzag gebruikt en ook draadopnaaien , een dikke draad in het spoelhuis.En ik heb een nieuw voetje aangeschaft en uitgeprobeerd: een franjevoet.

5 opmerkingen:

  1. Wat een werk, dat handborduren, maar wel leuk om te doen!
    Schitterende werkjes, vooral nummer 2!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, een zeer bijzondere les was dit denk ik! Allemaal mooi, maar de handborduursels springen eruit,vooral de linksboven. Maar die met de franjevoet is ook heel apart. Een les waar je heel veel mee kunt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat spannend, mooie steken heb je gebruikt. gr.mia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat kost best veel tijd om al die leuke proefjes te kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Franje voet gekocht,klinkt spannend! kom ik snel ff bekijken,, Kan je gelijk mijn jas zien,, Hij s goed gelukt! -xxxx- Ben

    BeantwoordenVerwijderen