zondag 2 februari 2014

42/365 KANT-SCHAT

dag 42.......

Soms krijg je wel eens iets waarvan je denkt hé....wat is dat?
Blijkt het opeens een heuse schat te zijn.
In dit geval geen kunstschat maar een ware KANT-SCHAT.
Dat zit zo, ik was bij een nicht van mij op bezoek en die had een koffertje voor mij, kijk maar....


HET SCHAT KOFFERTJE
Als je goed kijkt zie je er het woord 'kant' opstaan.
En als je hem open doet zie je dit........

EEN KOFFERTJE VOL MET OUD KANT!!

ECHT HELEMAAL VOL
Het is echt oud kant van zo'n 100 jaar oud van een oude dame uit Indonesië.
Het meeste is handgeklost, grote bundels van meters lang, kraagjes, kleedjes en veel losse stukjes.
En dan ook nog broderie in wit en met kleuren.
Ze heeft de koffer zelf al jaren in bezit maar deed er niets mee.
En de lieverd had bedacht dat ik dat het misschien wel wat voor mij zou zijn.
Natuurlijk .....wat een pracht!!
Ik ben zelf niet van de kantenkleedjes in huis maar heb wel oneindig veel bewondering voor de manier waarop dit is gemaakt....met veel vakkundigheid.

Weet een van jullie of er zoiets is als kunst en kitch voor textiel?
 Ik zou het wel eens aan een deskundige willen laten zien.

En met deze schat heb ik natuurlijk ook mijn cirkel van de dag gemaakt...hier komt ie...

42/365   VAN WAT LOSSE STUKJES KANT

6 opmerkingen:

  1. Dat is een prachtig cadeau. Misschien dat je op Google iemand kunt vinden.
    Ik zal ook eens voor je zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kant is zo mooi! Ik heb een aantal jaren geleden eens een doos met kantjes en ander materiaal gekregen van een dame die aan het dementeren was. Die doos is voor mij ook een schat.
    Neem eens kontakt op met een textielmuseum, die kunnen je misschien verder helpen.
    http://quiltaart.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi Irma, ik heb de kantopleiding gedaan en kan je er mogelijk wat meer over vertellen en anders wel wat mensen voor je opzoeken die je verder helpen.
    groetjes
    Bernadette, ik heb geen blog maar ben lid van TD1

    BeantwoordenVerwijderen