donderdag 23 augustus 2012

THEE-EXPERIMENT

Ik ben een echte theeleut, heb zelfs een afkeer voor koffie. En dan heb ik ook nog een moeder die theezakjes verzamelt. Je begrijp thee genoeg in onze familie. En door de verzameling van mijn moeder is dat vaak heel bijzondere buitenlandse thee waar zij de zakjes afhaald en dan krijgen wij doosjes met verrassings-thee. Want zonder zakjes is het maar de vraag wat je krijgt!!  Nu is het zo dat deze theesoorten vaak echt niet te drinken zijn. Bij toeval kwamen we erachter dat ze wel mooie kleuren afgeven. Dat roept om een experiment..... uit Duitsland dit jaar alleen al 40 nieuwe soorten om te proberen....een aantal in heet water gezet....en paar uur laten trekken..... buiten op een droogrek gelegd en dan maar laten drogen. De sterke thee heb ik gebruikt als kleurstof voor lappen katoen.


Met de overgebleven kleur heb ik in mijn schetsboek geverfd, dat gaf ook een erg mooi effect.
De lappen hangen nu te drogen, de theezakjes ben ik aan het leeg peuteren. Sommige zijn nog verdraaid lastig leeg te krijgen, vooral de echte vruchten thee. Maar als je er zoveel hebt dan kan je er ook wat mee, dus er rommelt in mijn hoofd al een mooi werk......nu moet het nog wel gerealiseerd worden....dat duurt nog even.

8 opmerkingen:

  1. Dat wordt een verrassing.Wel een bijzondere!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De zakjes kan je weer gebruiken als achtergrond op een stuk stof. Zag ik toevallig pas in een boek. Ben heel benieuwd hoe je lapjes worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Spannend. Er zijn inderdaad theesoorten met fantastische kleuren (en verschrikkelijk van smaak!). Zo kan je ze tenminste nog gebruiken. Goed idee hoor.
    gr. Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuur verven lijkt het wel, zelf ook wel gedaan je moet natuurlijk daarna die lappen niet meer wassen de kleur verdwijnt dan. ook eenleuke tip om die theezakjes leeg te maken en opnieuw te gebruiken in een ontwerp, gr.mia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaaad de bedoeling om in eerste instantie iets met de theezakjes te gaan proberen. de stoffen worden ook mooi en die zijn nooit weg:)

      Verwijderen
  5. Als je de thee goed laat drogen valt ze vanzelf uit het zakje als je het open knipt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben ook een theeleut, meestal losse thee maar nu ga ik er ook maar eens mee verven.Normaal gaan de blaadjes op de compost of zo in de tuin met het restje thee maar zo kan alles nog een keer gebruikt worden.

    BeantwoordenVerwijderen