donderdag 10 mei 2012

TEGENSTELLINGEN UIT OVEREENKOMSTEN

Hier is dan het eindresultaat van mijn 4kantjes projekt van de les van Ineke Poort. De opdracht was om van de geverfde 4kantjes uit de les een werkstuk te maken, alles mag! Dat schept mogelijkheden dacht ik.......van het een kwam het ander en zo ontsond dit "ingewikkelde" stokjes werkstuk. Ingewikkeld omdat ik eerst ruim honderd stokjes heb omwikkeld met vulling, de 4kantjes stof en verschillende lagen borduurgaren, katoen/ band vaak ook zelfgeverfd. Daarna moest ik nog bedenken hoe ik het technisch ging uitvoeren, ook best ingewikkeld. Want hoe maak ik de lappen stevig maar niet dik.....hoe maak ik de stokjes vast zonder de stof  te manipuleren......hoe zorg ik dat de lappen recht blijven hangen.......enz.....
Ook wilde ik met dit werkstuk verder ingaan op mijn thema "tegenstellingen" dus kwam ik tot een ondergrond van lichte en donkere stof. En de vertikale smalle banen vond ik de mooiste vorm bij de stokjes. De gekleurde 4kantjes aan de zijkanten zijn dezelfde als die om de stokjes zijn gewikkeld, en heb ik onwillekeurig van volgorde erop gestikt. Ik heb ze wel bewust tegenovergesteld van elkaar op de banen geplaatst .Niet alleen ivm met het thema maar ook omdat ik zo het effect het sterkst vind en het werkstuk zo mooi sluit/inkaderd. De banen stof heb ik uiteindelijk verstevigd met 1 laag vliseline en 1 laag nonwoven, daarna de horizontalebaan  goudkleurig josspaper met gelmedium erop bevestigd. De stokjes zijn als laatste met de hand stuk voor stuk met borduurgaren in bijpassende kleur vastgemaakt....pfffff....best veel werk maar ook heerlijk om weer met zo'n groot werk bezig te zijn. Dat heb ik gemist na zo'n tijd van alsmaar proefjes maken. Ik maak toch het liefst groter werkstukken. De afmeting is uiteindelijk 1.50/1.20x0.32 cm.
Als titel heb ik gekozen: tegenstellingen uit overeenkomsten.
De tegenstellingen zijn voor mij heel duidelijk, maar zijn ze dat voor jullie ook?
Ik heb er 9 ingestopt ........zijn die ook herkenbaar???
Ik wil het graag weten...........


5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig werkstuk Irma, ik houd wel van dergelijke werken met allerlei materialen erin verwerkt! De tegenstellingen.....ik ontdek er een paar maar geen 9 :( licht/donker,
    regelmatig/onregelmatig, rechts/links, lang/kort
    natuurlijk/onnatuurlijk, vrolijk/somber.... Ben heel benieuwd naar de 9 "kunstenaarstegenstellingen", groetjes Nadia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel mooi werkstuk! Ik zie wel enkele tegenstellingen, bv het verschil in stofgebruik, grof en fijn.Ook de garens zijn verschillend van kwaliteit. Maar 9? Ik ga me er nog eens goed in verdiepen!
    Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi werkstuk!met al die verschillende materialen. Ik kom niet verder dan de tegenstellingen die al genoemd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een apart ontwerp en dan negen verschillen, sorry maar ik vind er maar een paar. gr. mia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het hangt bij de Open Atelierdagen in Amsterdam en veel mensen hebben het bewonderd! Het was een blikvanger op de grote muur!
    Bedankt Irma voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen