woensdag 6 februari 2013

VERGANKELIJKHEID 2

Bij het bericht van 3 dec. over Vergankelijkheid liet ik jullie zien wat ik had gemaakt voor dit thema. Er was ook nog een ander idee waar ik mee bezig was en dat wil ik jullie niet onthouden. Bij dit thema moest ik sterk denken aan de grafvaasjes die je vroeger vaak in het buitenland(bv Frankrijk) op begraafplaatsen zag. Het zijn vaasjes vaak gemaakt van tin, zink of lood of een legering van deze metalen. Het heeft me altijd gefascineerd dat mensen zulke mooie vaasjes op de begraafplaats bij hun geliefden zetten. Ik heb mijn versie van zo'n vaas gemaakt.
dit is de basisvorm gemaakt van S80
Vervolgens heb ik op canvas(action) de onderstaande foto geprint. Deze heb ik gemaakt tijdens een vakantie in Tsjechiƫ in 2007. We waren in de buurt van Kutna Hora en vonden daar een kapel vol objecten gemaakt van knekels/botten. Het klinkt vrij luguber maar het was werkelijk prachtig!!! Ik heb daar veel foto's gemaakt met het idee...daar wil ik nog eens iets mee. En nu was het zover, ik kon deze foto goed gebruiken om uitdrukking te geven aan het thema vergankelijkheid....tenminste mijn visie daarop.
foto van knekelobject
 De foto heb ik 4 keer geprint en samen met de S 80 en batting doorgestikt. Daarna bewerkt met verf. Ik vond het toen nog te mooi en gladjes en ben het gaan beplakken met oude theezakjes voor meer reliĆ«f. Daarna weer bewerkt met verf. Dat gaf het gewenste effect.
zo is de vaas uiteindelijk geworden.                        

 Omdat ik ook mijn eigen doorlopende thema tegenstellingen wilde laten terugkomen heb ik het volgende bedacht. De vaas staat voor dood...dan maak ik er vlaggen in voor het leven.
Vlaggen symboliseren voor mij het vieren van het leven! Ik heb verschillende vlaggen gemaakt: 1 met lammetjes van tule, stof en papier....1 met een foto van kinderen van stof en organza en 1 met bloemen van tule en stof. Daarbij nog een slinger met daarop in allerlei talen het woord 'leven', gemaakt van bloemistenverpakking.

het totale plaatje.

4 opmerkingen:

  1. Leuk om weer eens iets op je te lezen, en nog wel zo apart deze vaas! Een mooie interpretatatie van vergankelijkheid en leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Irma, prachtig gedaan en een mooie combinatie van materialen. Wat is S80 en batting< kan je me dat vertellen? Alvast bedankt, groet Eke Krug

    BeantwoordenVerwijderen
  3. kreeg je dat canvas door je printer? resultaat is een bijzondere vaas geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is wel een heel speciaal object geworden met die wat macabere foto en dan de vlag van het lammetje. Erg goed.

    BeantwoordenVerwijderen